18 Temmuz 2012 Çarşamba

Yabancı-laş-ma


Sahi yazın ne okunur? Bu, öyle İsviçreli bilimadamlarına sorup yanıt alabileceğimiz bir soru değil maalesef; gerçi bu durum, pek çok şey için geçerli... Her neyse, Dave Eggers, -ki yeni kitabı Hologram for the King'i bugünlerde okumaktayım ve sizler de önümüzdeki aylarda okuyacaksınız sanıyorum- kendi favorilerini şöyle sıralamış:

1. Boşlukta Sallanan Adam, Saul Bellow. (Okuyanus yayımlamış, ancak tükenmiş görünüyor, yine de sahaflarda arayabilir, arayış sırasında başka mücevherlere rastlayabilirsiniz. Olmadı İletişim'den çıkan diğer Bellow güzelliklerine bir göz atın.)

2. Esirgeyen Gökyüzü, Paul Bowles. (Eski ancak eskimeyecek bir çağdaş klasik.)

3. Satıcının Ölümü, Arthur Miller. (Mitos Boyut.)

4. Bulantı, Jean Paul Sartre. (İşte bu, kanımca, yaz kaynaklı yabancılaşma ve bunaltı yaşayan bünyelere birebir.)

5. Something Happened, Joseph Heller. (Türkçesini bulamadım ama yazarla tanışmak isterseniz Madde 22'yi de ben öneririm.)

Yukarıdaki görselde İsviçreli bilimadamlarını değil, Andy Warhol ve şürekasını görüyorsunuz. Şu makaleye göre, Warhol yalnızca donmuş yiyeceklerin ısıtılarak servis edileceği bir restoran açma hayali kurmuş, ancak gerçekleştirmemiş. Warhol, meğer restoranlarda yemek yerken rahatsız olur, tabağındakileri paketletip yolda gördüğü evsizlere verirmiş. Restoranlarda yabancılaşmadan mustarip olan Warhol'un yemek yerken pek çok kamera kaydı mevcut yalnız, belirtelim.

Benim kendi listelerim Eggers'ınkinden oldukça farklı ama kendi okuduklarım kadar, başkalarının da ne okuduğunu da merak ediyorum sevgili okuyucu. Ya siz bu yaz neler okumaktasınız?

5 yorum:

  1. Benim için yaz kitabı, özellikle de tatil kitabı, her gün az biraz okumaktansa uzun saatlerce içine gömülmek istediğim kitaplar. Misal listem bu yaz Flannery O'Connor, Michael Ende, Jesse Ball ve August Strindberg gibi adlar içeriyor...

    YanıtlaSil
  2. Eggers'ın tavsiyeleri gerçekten ilginçmiş:) Açıkçası yaz için ayırdığım hiç kitap olmamıştı şimdiye kadar:))
    Ama haftaya tatile çıkıyorum ve yanımda giderken Sufle'yi götürmeyi planlıyorum... Sizin tavsiyelerinizi de merakla beklemektetim.
    Sevgilerle...

    YanıtlaSil
  3. Valla "yaz" kitapları adı altında kafamda neredeyse hiç bir tarz, isim ya da ne bileyim bir coğrafyanın kitabını oluştur(a)madım bu zamana kadar. Geçenlerde kitaplığıma dalmış bakarken aklıma geldi ve tekrar düşüneyim dedim, Hani ne olabilir ki acaba, diyerek. Sonunda yine kendi bildiğim (mevsimlere dayanmayan) yolda okumalarım devam etmeli, diye karara vardım. Fakat "yaz" kitapları denince yine de herhalde aklıma gelenler, okunması ve anlaması kolay, dili, konusu oldukça sürükleyici örneğin amerikan edebiyatına benzer ya da masalımsı kitaplar gelmiyor değil. Öyküler de "yaz" okumalarına rahatlıkla alınabilir herhalde. Öyküler her zaman okunmalı tabi... Bu arada benim "yaz" kitabım bu aralar Poe ve eş zamanlı okuduğum Sartwel ın edepsizlik anarşi ve gerçeklik adlı kitabıdır.

    YanıtlaSil
  4. Uzun zamandır elimde olup bir turlu okuyamadığım kitaplarım vardı elimde,bazılarını okumaya başlayıp bitirememistim.Ben de bu yaz bunların hepsi bitecek diyerek birkaç ay öncesinden listemi yapmıştım.Listem şöyle:

    Hakan Günday-Kinyas ve Kayra
    Celine- Gecenin sonuna yolculuk
    Milan Kundera-Bilmemek
    Capote-Bukelemunlar için müzik
    Engin Geçtan-Kızarmış palamutun kokusu(her sene okurum bu romanı)
    araya bir de Hayvan Yemek'i ekledim.

    YanıtlaSil
  5. ilhan durusel'in son kitabı yky'den çıktı:

    "gül öksüren melek"

    modern türk edebiyatı söz konusu edildiğinde, şiirin imkanlarını öykünün lehine başarıyla kullanan ilhan durusel'in özgün metinlerini okumanızı isterim.

    YanıtlaSil