Geçen hafta, Sabah Kitap eki, Oscar adayı edebiyat uyarlamaları konulu bir dosya hazırlamış - Aşırı Gürültülü ve İnanılmaz Yakın da yer alıyor dosyada ve yazar Elif Tanrıyar, kitabın mutlaka okunması gerektiğini, filmin 'eli yüzü düzgün bir yapım olmasına karşın, romanın içerdiği anlamları gerekli düzeyde yansıtmadığını,' belirtiyor. Yönetmen Stephen Daldry, 9/11 temalı filmlerin artmasını temenni ettiğini açıklamış Berlinale esnasında - Aşırı Gürültülü ve İnanılmaz Yakın bir 9/11 romanından fazlası değil mi? Okuduğum eleştirilerden birinde ana karakter Oscar'ın otizm hastası olduğu iddia ediliyordu örneğin, film nasıl böyle bir tablo çizmiş, izleyicilerin böylesi kanılar geliştirmesine nasıl neden olmuş, onu anlamak güç. Bakınız'da da filme yönelik olumsuz bir eleştiriyle karşılaştım; bu, her kitabın sinema uyarlaması yetersiz olacak demek değil elbette, örneğin yine Bakınız sayesinde Boris Vian'ın efsanevi romanı Günlerin Köpüğü'nün beyazperdeye uyarlandığını ve yönetmenin Michel Gondry olduğunu öğrendim ve -tüm şüpheciliğim bir yana- filmi şimdiden sabırsızlıkla beklemeye başladım; geçen hafta rüya temalı pek çok yazı yazdık burada, rüya demişken Gondry'den ve The Science of Sleep'ten bahsetmediğimi de bu vesileyle fark edip kendimi ayıplamış oldum. Günlerin Köpüğü'nün IMDB'de yer alan künyesinde Chloé rolünde Audrey Tautou'nun yer alması dahi bu güzel haberi gölgelemiyor; bu vesile ile öğrenmiş oluyorum ki kitap daha evvel Charles Belmont (1968) sonrasında ise Japon yönetmen Go Riju (2001) tarafından sinemaya uyarlanmış; Gondry, dili itibariyle özel bir yönetmen, Vian'ın 2 günde yazdığı söylenen bu müthiş romanı nasıl yorumlayacağını merakla bekliyoruz. Hollywood senaristlerinin tükenme noktasında olduklarına, o yüzden sinemanın son yıllarda edebiyata bu denli bel bağlandığına dair iddialar atılıyor ortaya, bu hususta en son okuduğum yazı 'Bazen kitaplar raflarda kalsa daha iyi olur,' diye sonlanıyor - ne yazık ki kimi zaman bu temenniyi paylaşmamak mümkün değil. Öte yandan, biliyorsunuz, bir kısım insan, ilerleyen teknolojiden cesaret alarak akıllara ziyan biçimde kitaplarını atmak, raflarından kurtulmak ve böylece elektronik ufuklara yelken açmak derdinde; artık kitaplar raflarda mı kalmalı, yoksa Kindle ekranlarında mı, o da ayrı bir tartışma konusu. Sabah Kitap, Woody Allen'ın Paris'te Geceyarısı filmine ayrıca dikkat çekmiş; film, Eğrisi Doğrusu adlı kitapta yer alan bir kısa öyküyü temel alıyor, film vesilesi ile bir şeyler okuma arzusu duyarsanız, bizler de Eğrisi Doğrusu'nu öneririz.
İyi haftalar!
(Görsel, Paul Klee'ye ait: Vergesslicher Engel.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder