Jonathan Safran Foer, bu sayfalarda sık sık bahsettiğimiz bir yazar; Foer, geçtiğimiz günlerde Ron Arad'ın Londra'da gerçekleştirdiği Curtain Call adlı enstalasyonda "Kâhin" rolü üstlenerek ilginç bir hadiseye dahil olmuş. Önce biraz açalım olayı; Ron Arad, Londra'nın Roundhouse binasında gerçekleştirdiği enstalasyon için 18 metre çapında bir daireye 5600 adet silikon çubuk asarak yarı şeffaf bir perde inşa etmiş - amaç, perde üzerinde seyircinin kendisini de görebileceği ve hareketleriyle dalgalanacak hassas bir zemin yaratmak ve bu zeminin üzerinde çeşitli interaktif sanat/seyir tecrübeleri yaratmak. Hüseyin Çağlayan'ın kimi video işlerinin gösteriminden kült film Dr. Caligari'nin Kulübesi'ni oynatmaya değin uzanan bu çeşitli hadiselere katılım için izleyiciden talep edilen ücret: belirsiz, canınız ne çekerse. Her neyse, bu hadiselerden birinde Jonathan Safran Foer'in konuk olacağı belirtilmiş - Foer konuk da olmuş olmasına ama, "Kâhin" sıfatıyla izleyicilerin mikrofonu ellerine alarak ona yönelttiği sorulara verdiği ve perdeye anında yansıyan cevaplar yardımıyla. Böyle bir tecrübeyi kelimelerle aktarmak epey güç - sorulan sorulardan biri, yazarın böylesi bir hadiseye dahil olarak entelektüel kimliğinin arkasında nasıl durabildiği örneğin. Diğer bir soru: Tavuk mu yumurtadan çıkar yoksa yumurta mı tavuktan? Soruların çoğu fazla parlak değil - (bu örnekten anlayabileceğiniz üzere.) Yine de dalgalanan, dev, dairesel bir perdede sesli dile getirdiğiniz sorulara kocaman harflerle cevaplar belirdiğini düşünün; Foer'in cevapları olabildiğince esprili, tecrübenin tamamı ise ilginç nitelikte - içeriğe gelince, biraz zayıf kalmış haliyle, kendini kahin olarak niteleyen birine sorulacak en saçma şeyler sorulmuş, ama soru cevap metnine değil de, olayın kendisine bakmak gerek.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder