22 Ağustos 2011 Pazartesi

Kolpa

Geçen haftanın yayıncılık dünyasını sarsan haberi, New York Times çoksatar listesinin gediklisi Timothy Ferriss'in yayıncılığa el atan Amazon'a transferiydi, kuşkusuz. Timothy Ferriss ismi size bir şey ifade etmiyor olabilir; kendisi The 4 Hour Body: An Uncomon Guide To Rapid Fat Loss, Incredible Sex, and Becoming Superhuman (Hızlı Kilo Kaybına, Müthiş Bir Cinsel Yaşama ve Süperinsan Olmaya Dair Sıradışı Bir Rehber) ve benzeri kitapların yazarı - bu iddialı başlıkların yazarı fazlasıyla cazip kıldığı ve kitapların kapışıldığını söylemeye gerek yok. Amazon'un websitesindeki bilgilere bakılırsa kitap, gecede 2 saat uyuyup yorgun hissetmemenin nasıl mümkün olduğunu, delice yemek yeseniz bile nasıl kilo almayacağınızı, 15 dakikalık orgazmların nasıl "üretileceğini" (kelime onlara ait, ben sadece aktarıyorum, bahis konusu olan da çiftlik çipurası değil, evet) falan anlatıyormuş. Neyse, okumadığım kitabı eleştirmeyeyim, belki okusam hayatım değişir, değil mi ama? Ferriss'i bu beyanlar üzerinden aşağı çekmek haddim değil.
Dijital kitaplar gündeme geldiğinden bu yana tartışılan yegane şey yayıncılığın geleceği ve kitabın nesnel varlığını daha ne kadar sürdüreceği, biliyorsunuz; ve satış kanalıyken yayıncıya dönüşen Amazon, sektörün eski dengeleri dahilinde ilerlemesinden yana olanları rahatsız ediyor gibi görünmekte. Bu hamlenin başarısı zaman içinde belli olacak, şimdiden yayıncılık öldü, kitabın nesnel varlığı sona erdi nidalarının atılması için erken; ama nedir, duvara asılı bir tüfek varsa öykünün içinde, illa ki patlayacaktır - neler olacağını hep birlikte göreceğiz. Amazon geçtiğimiz sene Paolo Coelho'nun Portekizce eserlerinin elektronik satış haklarını satın aldığında da yer yerinden oynadı yurt dışında; yayıncısı metinler üzerinde editörlerin ve kendilerinin çalışmalarından kaynaklanan emek olduğunu, dolayısıyla hakların satılamayacağını belirtti ve fakat bildiğim kadarıyla bu satışa ket vuracak bir girişim hukuken mümkün olmadı. İlgiyle izliyoruz.
Bir başka akıllara ziyan haber ise son zamanlarda hangi kitap sitesine girsem karşıma çıkıyor: Saskatchewan'da
bir kadına 350,000 adet kitap miras kalmış ve kitaplar o denli çok yer kaplıyormuş ki kadın bunlardan yakarak kurtulacakmış. Ben haberi yapıp duranların yalancısıyım; ne diyeyim, herkesin derdi kendine, değil mi sevgili okur, "Bu ne saçmalıktır böyle, ne oluyor?" diyecek halimiz yok ya; öyle desek eğer, günbegün, bir dünya saçmalığın orta yerinde nasıl ayakta kalacağız? Çok mu dertli konuştum? Belki de kimse bana mektup yazıp "Çevrendeki zehirli insanların seni aşağı çekmelerine izin verme" demiyor diye dertlenmişimdir... Haftanın ilk gününün yazısını burada noktalarken, kolpadan uzak yaşama temennilerimi iletiyorum sizlere.


Görsel, Wynn Bullock'un işlerinden biri... Duyduğunuz her şeye inanmayın.


1 yorum:

  1. nedense adamın söylediği şeyler bana çok mantık dışı ve gereksiz geldi:D nedir bu inanılmaz haz düşkünlüğü, tembel tembel yaşama arzusu, doğanın düzenine aykırı bir kitap
    dijital kitap konusuna gelince. benim gibi konvansiyonel insanlar eminimki bu fikre hoş bakmayacaktır ama bu böylesi bir teknolojinin gelişimine engel olmamalı, elbette kitabı o şekilde okumaktan hoşlanan insanlar da olacaktır...ben bilgisayarda yazdığım yazıları bile çıktı üzerinde değerlendiren bir insanım. ama eğer bir araştırma yapılsaydı zaten kitap okuyan insanların büyük çoğunluğunun benim gibi konvansiyonel, kitabı koklaya, orasını burasını çizen, kitapçıdan kitap almayı seven insanlar olduğu ortaya çıkardı. bu dijital kitap sistemi ile belki ekstra birkaç insana kitap okutabiliriz.

    YanıtlaSil