29 Temmuz 2013 Pazartesi

Kaybolan

Hayat mı daha tuhaf yazı mı tartışması; yumurta mı tavuktan çıkar tavuk mu yumurtadan kadar çözümsüz olmasa da, kişinin yaşadığı hayata ve okuduğu/yazdığı şeylere göre değişkenlik gösteriyor, o yüzden de kolay kolay nihayete erecek türden bir tartışma değil, sevgili okuyucu. Pazartesi pazartesi nereden çıktı bu anlamsız bahis diyecek olursanız, yumurtadan veya tavuktan çıkmadığı kesin, o kadarını söyleyebilirim.

Guardian'da okuduğum bir haberden alıntı yapıyorum: "Gerçekler, kurmacayı misliyle aşıyor."

Haber, Fransız yazar Michel Houellebecq'in 2011 yılında vuku bulan esrarengiz kayboluşu ile alakalı; denilen o ki bu gizemli kayboluş vakası hakkında bir film çekilecekmiş ve evet, bu kayboluş ile ilgili gerçekler, hakkında uydurulan tüm söylentilerden daha alengirli, daha tuhaf, daha garipmiş. Harita ve Topraklar adlı romanının tanıtımı için o kitapçı senin, bu kitapçı benim dolaşırken Houellebecq, aniden sırra kadem basmış ve kayboluşu ile ilgili El Kaide tarafından kaçırıldığına varana değin türlü iddia ortaya atılmış. Uzun süre kayıplara karışan yazar, hakkında çeşitli kaçırılma senaryoları yazılırken hiçbir şey olmamış gibi ortaya çıkmış ve kitabının tanıtım faaliyetlerini sürdürmüş. Bu husustaki haberleri okuduğumu, ancak bu olaya, zamanında bir pop şarkıcısının jet ski ile gezerken kaybolması ve köpekbalıkları ile boğuştuktan sonra bulunması haberi kadar ilgi duyduğumu anımsadım konuyu araştırırken, yani ciddiye almamışım. O şarkıcı kimdi diye merak ettim, onu da buldum, ilgili haber burada. (Tamamen serbest çağrışım... Bu arada ya ben taş kalpliyim, ya dünya yalan. Tek gerçek tavuk ve yumurta çıkmazı olabilir mi?)

Neyse, haberin özeti bu; yazarın, bu filmin senaryosu ile alakası olup olmadığı bilinmiyor, ancak başrolde oynayacağı söyleniyor. Geçen hafta Rowling'in şapkasından çıkan yeni 'numara'dan bahsetmiştim, bu hafta böyle bir şey görünce dayanamadım, paylaşmak istedim.

Hayat mı daha tuhaf yoksa yazı mı, o tartışma bitmez ama birilerinin rol kestiği kesin.

Houellebecq'in Kaçırılması adlı eser çekilene değin, Exit Through the Gift Shop'u bir daha izleyelim ve hayat mı daha tuhaf kurmaca mı, düşünelim. Üzerine bir de yumurta yedik mi, sonu olmayan bir gizem sarmalından aşağı doğru ineceğimiz kesin. Kurmaca, hayat kadar sakil, hayat kadar pespaye olabilir mi, onu da başka zaman tartışırız.

Başlıktaki soruya bir yanıt Kara Kitap'tan gelsin, bu bahis de burada bitsin: "Çünkü hiçbir şey hayat kadar şaşırtıcı olamaz. Yazı hariç. Yazı hariç. Evet tabii, tek teselli yazı hariç."


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder